SKAZANI NA SYSTEM, czy SKAZANI NA ALTERNATYWY? – sztuka wyboru w edukacji
Jeśli na półce sklepowej mamy do wyboru 30 rodzajów ketchupu, to jest to tak samo frustrujące, jak brak jakiegokolwiek wyboru. Możliwości jest za dużo, żeby każdą skrupulatnie przeanalizować – a tym bardziej przetestować na własnej kanapce. Jednocześnie wisi nad nami presja znalezienia tego najsmaczniejszego, najzdrowszego, najtańszego i najbardziej etycznie wyprodukowanego produktu.
Podobnie jest z edukacją. Sieć alternatywnych metod nauczania rozrosła się w ostatnich latach tak bardzo, że łatwo się w niej pogubić. Którą opcję wybrać dla siebie lub dla swoich dzieci? Której pedagogice zaufać? Czy ucieczka z systemu jest teraz jedyną sensowną opcją?
Na serię spotkań zaprosiliśmy przedstawicieli różnych metod nauczania, którzy pomogą nam zastanowić się nad tym, jak radzić sobie z tym ‘nie-wyborem’ przed którym jako uczniowie i rodzice zostawiliśmy postawieni. Poszukamy, które elementy prezentowanych podejść są uniwersalne, wspólne i możliwe do zaadaptowania we własnym procesie edukacyjnym. Na ile realna jest nadzieja, że te alternatywy mają wpływ na publiczną edukację? Gdzie jest miejsce na eksperyment, a gdzie potrzeba ciągłości? Uczniom, rodzicom i nauczycielom, którzy stoją zdezorientowani i przytłoczeni przed sklepową półką z tysiącem możliwości, postaramy się pomóc w SZTUCE WYBORU.
TEMATY SPOTKAŃ:
ŚRODA / W poszukiwaniu wolności w szkole moich dzieci.
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/06/obraz7.jpg.webp)
Barbara Zamożniewicz – z wykształcenia socjolożka, z pasji liderka i aktywistka, z miłości żona i mama. Propaguje Rodzicielstwo Blisko Natury. Tworzy Wielki Zachwyt.
Leśne przedszkole, demokratyczna szkoła, edukacja domowa… Marzenie wielu rodziców. Niestety placówki te są wciąż dostępne dla wąskiego grona. Wizja wysłania dziecka do osiedlowego przedszkola, czy szkoły często rodzi w nas wiele obaw. A może jest za co lubić zwykłe szkoły? A może da się w osiedlowym przedszkolu stworzyć leśną grupę? Może jest tam miejsce na nowatorskie podejście, inspirację i zmianę? Wspólnie poszukamy przestrzeni wolności i wyboru oraz naszego rodzicielskiego wpływu w systemie edukacji. Warsztat szczególnie dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
CZWARTEK / Próbowanie alternatyw: Waldorf & Montessori.
Uczestnicy panelu:
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/06/obraz8.jpg.webp)
Daniel Pochaba – współtwórca oraz członek zarządu Katolickiego Liceum Montessori w Krakowie, wieloletni główny koordynator krakowskiej edycji Slot Art Festivalu.
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/07/obraz1-1-edited.jpg.webp)
Izabela Heller – z zawodu historyk, od kilku lat ma szansę współtworzyć miejsce przywracające wiarę w szkolnictwo. Entuzjastka alternatywnych dróg, z mniejszym lub większym powodzeniem odwołująca się do metody Marii Montessori, która nadaje kierunek pracy i rozwoju w krakowskim Katolickim Liceum Montessori.
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/06/35844738_10211074164722891_680880302146453504_n.jpg.webp)
Agnieszka Zerka (Leonessa) – edukatorka, trenerka, właścicielka Turkusowego Przedszkola w Niepołomicach czerpiącego inspirację m.in. z pedagogiki Waldorfa, organizatorka kręgów i spotkań dla kobiet.
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/06/obraz9.jpg.webp)
Wioletta Matusiak– innowatorka społeczna w obszarze edukacji, właścicielka marki „kawałki natury”, trenerka i facylitatorka procesów rozwojowych.
PIĄTEK / Jak wnieść łąkę do szkoły?
Uczestniczki panelu:
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/06/obraz10.jpg.webp)
Agnieszka Kuźba – nauczycielka przedszkolna, doradczyni w zakresie edukacji naturalnej, prelegentka, autorką esejów i materiałów metodycznych inspirujących do wzbogacania warsztatu nauczyciela w oparciu o metody M. Montessori, R. Steinera, L. Malaguzzi i najnowsze zdobycze neurodydaktyki.
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/07/justyna-edited.jpg.webp)
Justyna Gorce-Bałut – nauczycielka, praktyczka i teoretyczka. Badaczka edukacji alternatywnej, szczególnie francuskiej Ecole Moderne Celestyna Freienta. Dokładne obszary zainteresowań to edukacja poza murami klasy szkolnej, niwelowanie skutków Zespołu Deficytu Natury oraz współpraca i sieciowanie nauczycieli. Propagatorka 100 języków dziecka i podejścia Reggio Emilia.
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/07/obraz12-edited.jpg.webp)
Agnieszka Zientarska – edukatorka, filozofka, podróżniczka. Związana z Zespołem Państwowych Placówek Kształcenia Plastycznego im. Jana Cybisa w Opolu, współpracuje z opolskim Teatrem im. Jana Kochanowskiego, w Radiu Opole prowadzi audycje poświęcone kulturze. Autorka projektów edukacyjnych, publikacji poświęconych edukacji, kulturze i podróżom.
SOBOTA / Czy można chodzić do szkoły, nie wychodząc z domu? – parę perspektyw na edukację domową.
Uczestnicy panelu:
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/07/jedrusik-edited.jpg.webp)
Barbara Jędrusiak – polonistka i pedagożka, dyrektorka Szkoły w Chmurze. Przez lata związana z harcerstwem, gdzie była instruktorką ZHR oraz szefową Podkarpackiej Szkoły Instruktorek. Wierzy w szkołę, w której „muszę” można zamieniać na „chcę” lub „nie chcę”. W Szkole w Chmurze skupia się na społeczności. Szuka nowych sposobów i rozwiązań, które będą wspierać uczniów i uczennice we wszechstronnym rozwoju.
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/07/horyza-edited.jpg.webp)
Andrzej Horyza – nauczyciel w Autorskich Liceach Artystycznych i Akademickich, doświadczony tutor wychowawczy, rozwojowy i akademicki, szkoleniowiec i coach, trener Odysei Umysłu. Od 30 lat zaangażowany w edukację alternatywną w jej różnych formach. Współzałożyciel Montessori Mountain School we Wrocławiu, szkoły specjalizującej się w edukacji domowej. W jej ramach prowadzi grupę LED i współprowadzi projekt Open Space. Współtworzy od początku Slot Art Festival. Pasjonat rozwoju człowieka.
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/07/jakoniuk-edited.jpg.webp)
Aga Jakoniuk – współzałożycielka i dyrektor MMS Wrocław. Od lat związana z edukacją poszukująca i wydeptująca nowe w niej ścieżki. Mało kto za nią nadąża, mąż w szczególności. 😉 Jej pasją są dzieci i ich rozwój. Prywatnie mama dwójki fajnych dzieciaków.
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/07/abramowicz-edited.jpg.webp)
Artur Abramowicz – dyrektor i właściciel MORACZA (Prywatnych Szkół im. Z. i J. Moraczewskich). W swoich szkołach od kilkunastu lat z sukcesem i wielką frajdą krzewi i rozwija w Polsce ideę EDUKACJI DOMOWEJ. Prywatnie, od ponad 30 lat jest szczęśliwym mężem Ani, dumnym ojcem nastoletnich Róży, Bogumiła i Sławka, kibicem piłki nożnej, gitarzystą amatorem i fanem wielkiego Vana Morissona :).
![](https://2023.slot.art.pl/wp-content/uploads/2023/06/1.jpg.webp)